Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
27 Iunie 2012
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
București/București

Depoziție

Alexandra CACIOIANU

 

Solutii EFICIENTE pentru parcarile si traficul din Bucuresti

 

 

 

Niciun oras din lume nu a reusit sa ofere un numat de spatii de parcare egal cu numarul de masini existente – inscrise si/sau aflate in tranzit. Astfel ca pentru problemele parcarilor si a traficului din orasele aglomerate au fost  gasite solutii, mai mult sau mai putin placute pentru conducatorii auto. In cazul Bucurestiului, problema parcarilor putine se rasfrange zilnic asupra traficului. Pentru aceasta problema propun trei solutii, doua ca si solutii cu aplicabilitate imediata si una simpla si aparent satisfacatoare.

 

Solutia pentru care majoritatea capitalelor aglomerate au optat, a fost suprataxarea locurilor de parcare existente, in functie de zona. De exemplu, in anumite zone ale Londrei, pretul pentru parcarea lunara ajunge, pana la 932 de dolari. Dupa Londra, se situeaza Hong-Kong cu 747 de dolari, Tokyo cu 654 dolari si Roma cu o taxa lunara de 615 dolari. La capitolul "taxa de parcare zilnica", in Abu Dhabi oamenii platesc cate 55 de dolari pentru fiecare zi petrecuta cu masina intr-o parcare din oras. Urmatoarele in clasament sunt Oslo si Tokyo.

 

Astfel, propun suprataxarea locurilor de parcare deja existente in functie de zona. Pretul va descreste incepand cu  Zona 0 si mergand spre cartierele marginase. Aceasta reprezinta o solutie rapida, cu efect imediat si care poate influenta aglomeratia din zonele centrale, intrucat taxele mari de parcare ar descuraja folosirea automobilului de catre unii cetateni. Dupa cateva luni de implementare, efectele vor fi resimtite de cetateni si cu siguranta va inneca revolta emotionala initiala. Fondurile obtinute din suprataxare, vor furniza buget suplimentar pentru dezvoltarea cat mai rapida a sistemului de transport subteran, rezolvand sau compensand astfel nevoia crescuta de transport a cetatenilor.

 

O a doua solutie eficienta, moderna si relativ ieftina ar fi sistemul de parcari inteligente, etajate. Acestea ocupa un spatiu restrains, iar costurile unei astfel de parcari sunt mult sub cel al uneia conventionale unde costul de constructie al unui singur loc poate ajunge chiar si la 154.000 de euro. Comparativ, costul unui loc de parcare inteligent se ridica la circa 500 de euro. Pentru constructia unor astfel de parcari, se pot obtine fonduri europene, sau chiar se poate merge pe parteneriatul public-privat. Parcarile inteligente elibereaza trotuarele de masini parcate, iar soferii nu se vor mai chinui sa gaseasca loc pentru a-si lasa masina. De asemenea, ele reprezinta o garantie ca nu isi vor gasi masina avariata si ofera siguranta proprietarilor de masini prin amplasarea de camere de supraveghere. Mai mult decat atat, nu va fi nevoie de deszapezirea masinii.

 

A treia solutie propusa ar fi introducerea unei taxe de transit pe fiecare zona, incepand cu Zona 0 si mergand catre zonele limitrofe. De exemplu, Londra a instaurat o taxa de tranzit pe zone, taxele cele mai mari fiind in centru si scazand procentual catre limitele orasului. Aceste taxe pot lua forma unei vignette platibila lunar, zilnic sau anual cu valori in functie de zonele tranzitate. Cei care vor fi scutiti de achitarea acestor taxe ar fi mijloacele de transport in comun, taximetrele, cat si masinile de aprovizionare si distributie, conform unui grafic orar bine stabilit. In acest fel, fluxul auto va scadea in zonele centrale. Important este si faptul ca o reducere a utilizatorilor de automobile ar duce si la o reducere a poluarii mediului.

 

Dezvoltarea urbana a ultimilor ani si cresterea numarului de masini ne impinge catre decizii drastice si neatractive,dar eficiente. Dezvoltarea unui sistem rutier nou in metropole sufocate de cladiri si dezvoltate haotic solicita masuri drastice, eficiente si cu aplicativitate imediata. Sa luamin calcul ca ce nu este astazi atragator de simpatii si chiar voturi, cu siguranta reprezinta o solutie pentru orsaul de maine, in care cetateanul trebuie sa si asume statutul social, impreuna cu responsabilitatile si efectele actiunilor sale.

 

 

 

Alexandra CACIOIANU

Tel : 0753119511

Email : alexandra_cacioianu@yahoo.com

 

27.06.2012

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.