Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Protecția animalelor
Inițiatori: 
Grupul de Advocacy in parteneriat cu FNPA
Stare: 
Derulat
Data: 
07 Februarie 2012
Categorie: 
Audieri publice asistate
Locație:
Argeș/Pitesti
Opinii: 
126
Participanți: 
227

Motivația

CÂINII COMUNITARI – PROBLEMĂ COMUNITARĂ

- MOTIVAŢIA audierii publice -

Situaţia actuală

Ca multe alte locuri din România, municipiul Piteşti şi în general judeţul Argeş, se confruntă cu problema prezenţei câinilor fără stăpân ceea ce induce o stare de disconfort cetăţenilor: unii se tem, unii sunt deranjaţi, unii se simt ameninţaţi, unii sunt muscaţi, alţii sunt afectaţi de suferinţele câinilor accidentaţi, bolnavi ori înfometaţi ori agresaţi de oameni. Aşadar, oricum ar fi, câinii deranjează.

Omul şi câinele au o istorie comună îndelungată, momentele de conflict apărute datorându-se cu precădere omului, din cauza actelor de agresiune asupra câinelui ori necunoaşterii comportamentului câinelui. Pentru situaţia câinilor comunitari tot omul este responsabil, pentru că problema anuală/bianuală a puilor rezultaţi de la căţelele aflate în gospodărie, precum şi a câinilor ce devin nefolositori o „rezolvă” prin abandonarea acestora în stradă.

Se estimează că în Piteşti există un număr de aproximativ 3.000 câini fără stăpân, respectiv cca 11.000 la nivelul judeţelui Argeş. Aceste date sunt de natură a-i îngrijora pe argeşeni şi de a pune sub semnul întrebării măsurile adoptate de autorităţi şi/sau lipsa de măsuri.

Metode aplicate pentru gestionarea câinilor fără stăpân. Rezultate

Până la apariţia legii 9/2008, la nivel naţional, gestionarea câinilor s-a făcut prin eutanasiere (cu câteva excepţii), ce părea iniţial cea mai eficientă şi rapidă metodă de rezolvare a problemei. O altă metodă abordată de unele organizaţii de protecţie a animalelor dar şi de unele primării, în special după 2008, este înfiinţarea de adăposturi unde să fie cazaţi câinii prinşi din stradă.

Însă, în ciuda sutelor de mii de câini eliminaţi din teritoriu, situaţia chiar s-a înrăutăţit, numărul de câini în stradă a crescut proporţional cu rata de prindere şi ucidere, iar programele au implicat cheltuirea unor sume exorbitante din bugetele locale şi efecte ireversibile în plan psihic şi comportamental asupra populaţiei.

Pe de altă parte, concluziile studiilor realizate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii între 1981-1988 (singurele studii exhaustive) arată că îndepărtarea câinilor din teritoriu (încarcerare sau ucidere) nu dau niciun rezultat pe termen mediu şi lung! „Programele de eliminare a câinilor, care prevăd prinderea şi eutanasia câinilor comunitari sunt atât ineficiente cât şi costisitoare”. “Pe nici unul dintre teritoriile pe care s-au efectuat studiile, metoda eliminării câinilor prin orice mijloace nu a avut vreun efect pe termen lung asupra numărului populaţiei canine.”

Astfel, cumulând rezultatele administrării câinilor fără stăpân prin eutanasie sau adunarea lor în adăposturi dar şi concluziile studiilor efectuate de instituţii de specialitate, precum OMS Geneva, vedem că aceste două metode nu au dat niciodată rezultatele scontate, ba dimpotrivă, numărul câinilor a crescut continuu (precum s-a întâmplat în Curtea de Argeş dar şi în multe oraşe, unde, până în 2008, gestionarea s-a făcut prin eutanasie). Spre deosebire, în Oradea şi Lugoj, s-a aplicat metoda sterilizării pe scară largă, care a condus la reducerea naturală a numărului câinilor comunitari.

Ca exemplu de bună practică, la Oradea problema câinilor fără stăpân a fost rezolvată prin metoda sterilizării şi returnării şi s-a ajuns de la 4.200 de câini comunitari în 2004 la 1224 în septembrie 2006, iar în iunie 2011, conform numărătorii efectuate de Poliţia Comunitară Oradea, numărul câinilor comunitari s-a redus până la 350. Programul de sterilizare se desfăşoară în prezent în tot judeţul Bihor şi include şi sterilizarea câinilor cu stăpân. De asemenea, în Lugoj, de la 2500 câini în 2008 s-a ajuns în prezent, prin programul “Sterilizare şi Returnare” la cca 235 câini (numărătoare efectuată de reprezentanţii primăriei).

Costuri „sterilizare şi returnare” versus „prindere şi eutanasiere”

Referindu-ne la costuri, în conformitate cu informaţiile oferite de site-ul FPCC – SOS Dogs Oradea, costul sterilizării şi returnării este de 8.6 Euro (TVA inclus) (include prindere, materiale sterilizare, hrană 5 zile), iar al prinderii şi eutanasierii este de 28.9 Euro (TVA inclus) (include prindere, hrană 14 zile, materiale eutanasie, incinerare), iar în conformitate cu răspunsurile oficiale transmise de primării din ţară către FNPA, sumele cheltuite de către acestea pentru eutanasie variază intre 62 şi 100 Euro per câine (TVA inclus). Astfel, costurile cu eutanasierea sunt mult mai mari decât cele cu sterilizarea si, mai mult, sunt permanente pentru că ineficienţa/eficienţa scăzută a gestionării prin eutanasie implică o practică permanentă.

Tot în conformitate cu informaţiile FPCC-SOS Dogs Oradea, costurile estimative ale programului “sterilizare şi returnare” (incluzând şi câinii cu deţinător) este de 1 euro/cetăţean în primul an, scade la 0.75 euro/cetăţean în anul II, apoi la 0.60 euro/cetăţean în anul III şi anul IV, 0.50 euro/cetăţean în anul V, 0.40/cetăţean în anul VI, 0.30 euro/cetăţean în anul VII şi VIII, iar în anul IX şi X doar 0.20 euro/cetăţean deoarece costurile vor fi necesare numai pentru programele de adopţie.

Pe lângă faptul că s-a dovedit eficient, programul de sterilizare atrage fonduri şi sprijin logistic din partea ONG-urilor din ţară şi din străinătate precum şi al iubitorilor de animale. Pe de altă parte, soluţiile care protejează viaţa şi bunăstarea animalelor sunt în acord cu principiile de morală, cultivă respectul pentru viaţă, previne impactul psihologic şi moral deosebit de negativ al unor soluţii crude, previne creşterea agresivităţii şi agresiunilor individului în cadrul societăţii (uciderea animalelor creează senzaţii de normalitate a unor situaţii de drept infracţionale).

Managementul câinilor fără stăpân în judeţul Argeş

Începând cu 2004 şi în Piteşti se derulează un program de sterilizare a câinilor fără deţinător, însă proiectul este sabotat prin abandonurile din proprietate privată dar şi de cele organizate din alte localităţi, fapt pentru care putem admite că problema câinilor comunitari din Piteşti nu mai este problema Piteştiului ci a celor care îşi administrează situaţia proprie prin abandonarea câinilor pe străzile Piteştiului. Asemenea şi în Câmpulung şi în Mioveni, însă abandonurile în aceste oraşe nu ating nicicum amploarea existentă în Piteşti.

Această situaţie a judeţului Argeş este cauzată de lipsa unei gestionări a populaţiei canine. Gestionarea câinilor fără stăpân se face doar pe o suprafaţa de cca 15% din întreg judeţul, iar cu excepţia comunei Băbana, în nicio altă localitate nu există un program de sterilizare a câinilor cu stăpân.

Se impun SOLUŢII! Cum eradicăm problema?

Pentru implementarea unor măsuri eficiente, derulate corespunzător este nevoie de implicarea activă şi responsabilă a autorităţilor.

Este necesară înfiinţarea unor registre locale de evidenţă a câinilor cu şi fără stăpân, precum şi alocarea de fonduri de către primării şi/sau Consiliu Judeţean în scopul sterilizării câinilor cu stăpân, cel puţin pentru unele categorii de persoane (costul unei sterilizări este infinit mai mic decât costurile generate prin gestionarea tuturor generaţiilor ce provin de la o căţea).

Apreciem ca binevenită implicarea Inspectoratului Şcolar, care, alături de ONG-uri, să ajute la implementarea în mediul şcolar şi preşcolar a unui program de educaţie în domeniu.

De asemenea DSVSA Argeş se necesită a se implica prin înfiinţarea unui registru judeţean de evidenţă a câinilor care să centralizeze evidenţele din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi monitorizarea, alături de ONGuri, a populaţiei canine.

Proiectul legislativ 912/2007 ce modifică şi completează OUG 155/2001 privind gestionarea câinilor fără stăpân a fost iniţiat în scopul rezolvării situaţiei câinilor comunitari. Forma adoptată de Senat a suferit modificări majore în Camera Deputaţilor, ceea ce a adus multe dezbateri în rândul societăţii dar şi atacarea la Curtea Constituţională care a admis, în ianuarie 2012, că dispoziţiile articolului ce prevede inclusiv eutanasia ca metodă de gestionare sunt neconstituţionale şi a dispus reîntoarcerea PL 912 în Parlament pentru operarea modificărilor.

Pentru că toţi ne dorim rezolvarea reală a situaţiei câinilor fără stăpân din municipiul Piteşti şi judeţul Argeş vă adresăm următoarele întrebări, al căror răspuns să conducă la rezolvarea acesteia:

1. Care consideraţi că sunt cauzele apariţiei şi înmulţirii câinilor pe străzi în judeţul Argeş?

2. Care consideraţi că ar fi soluţia pentru reducerea numărului de câini comunitari?

3. Care ar fi sursele de finanţare a soluţiei propuse de dvs.?

4. Cum pot fi implicaţi argeşenii şi cum pot fi responsabilizaţi şi monitorizaţi generatorii situaţiei câinilor comunitari?

5. Cum pot fi implicate autorităţile locale şi judeţene în rezolvarea problemei?

6. Cât de importantă este educaţia în eradicarea problemei?

7. Faceţi parte dintr-o instituţie publică sau ONG care are legătură cu tema audierii publice? Dacă da, specificaţi concret aportul dvs.

Vă invităm să vă exprimaţi opinia în scris şi/sau verbal în cadrul Audierii Publice „CÂINII COMUNITARI – PROBLEMĂ COMUNITARĂ”, ce va avea loc în data de 7 Februarie 2012, orele 17.00, la Biblioteca Judeţeană Argeş – Sala Mare de Conferinţe, str. Victoriei nr.24.

Opinia dumneavoastră scrisă trebuie transmisă prin e-mail, până la data de 03.02.2012 la adresa de mail grupadvocacy@gmail.com

Opinia ta contează? Implică-te!

Prezentul document este realizat în baza bibliografiei ce rămâne disponibilă pentru cei interesaţi, pe site-ul nostru.

 

 

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.