Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
11 Mai 2011
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
Mureș/Tirgu Mures

Motivația

Centrul orașului Tîrgu Mureș – centru istoric pietonal sau

centru istoric ,,motorizat”?

Circulația în zona centrală a orașelor, cu precădere a municipiilor, este o tot mai mare provocare pentru autoritățile publice, în contextul aglomerării instituțiilor publice, administrative, culturale, istorice, turistice, comerciale și de birouri în aceste zone, precum și în contextul creșterii nevoii de confort în deplasare.

Pe de o parte, există nevoia prezervării istoriei, patrimoniului și a naturii, iar pe de altă parte, există presiunea nevoii de acces facil, rapid și confortabil în zona centrală a orașului.

Cum balansăm cele două nevoi – nevoia rațională, pragmatică de confort versus nevoia sentimentală, emoțională de valorificare a trecutului și de prezervare a mediului?

 

În municipiul Tîrgu Mureș, reamenajarea Pieţei Trandafirilor, din această perspectivă, este în dezbatere publică încă din anul 2009.

 

Prin Hotărârea Consiliului Local nr.203 din 8 mai 2009 a fost aprobată începerea procedurilor privind realizarea investiţiei ,,Parcaj subteran, Piaţa Trandafirilor”, hotărâre în baza căreia s-a elaborat un studiu de fezabilitate.

Argumentele pro centru istoric ,,motorizat”, prezentate de către decidentul public, în expunerea de motive cu privire la iniţiativa de a realiza un parcaj subteran în zona centrală, respectiv în Piața Trandafirilor, sunt:

§ numărul insuficient de locuri de parcare în zona centrală a oraşului,

§ modul inadecvat în folosire a străzilor pentru parcarea autoturismelor şi

§ diminuarea caracterului pietonal în interiorul centrului oraşului, prin acapararea spațiilor de către autoturismele parcate.

În urma realizării unui studiu privind necesarul locurilor de parcare în zona centrală a orașului Tîrgu Mureș, doar pentru angajaţii instituţiilor şi societăţilor comerciale amplasate perimetral, s-a centralizat un necesar de 646 locuri de parcare, la care se adaugă şi necesarul de parcări pentru turişti și persoane aflate în tranzit.

Prin urmare, principalul scop al investiției este eliminarea locurilor de parcare supraterane, oricum insuficiente, în favoarea fluidizării circulaţiei în zona centrală.

Studiul de fezabilitate elaborat la solicitarea decidentului public, pentru fundamentarea deciziei în privința reamenajării Pieței Trandafirilor, a evidențiat trei alternative pentru decident:

- 382 de locuri de parcare în două corpuri cu aria construită desfăşurată de 11.920 mp, corpuri realizate etapizat, valoarea investiției fiind de 8,9 milioane de euro;

- 415 de locuri de parcare într-un singur corp pe un singur nivel, pe o arie construită de 12.320 mp, la o valoare a investiției de 9,4 milioane de euro;

- 674 de locuri de parcare într-un singur corp pe două nivele, cu arie desfăşurată de 20.737mp și valoare a investiției de 11,9 milioane de euro.

Unul din argumentele favorabile parkingului subteran în zona centrală a orașului Tîrgu Mureș invocă chiar protejarea patrimoniului istoric și cultural și salvarea spațiilor verzi de la sol.

,,Lipsa locurilor de parcare ar avea ca efect negativ, conform experienței multor orașe istorice, scăderea interesului populației pentru zona centrală și implicit a activităților economice, fapt ce duce la scăderea investițiilor, urmată de degradarea, uneori ireversibilă, a clădirilor istorice.”[1][1]

Printre argumentele contra centrului istoric ,,motorizat” și pro centrul istoric pietonal se numără:

§ conservarea patrimoniului arhitectural, în zona centrală a orașului Tîrgu Mureș existând o serie de clădiri clasificate ca monumente istorice sau de arhitectură;

§ reducerea noxelor în zona centrală, noxe cu un nivel ridicat datorită aglomerației traficului, aglomerație generată și de lipsa locurilor de parcare;

§ evitarea deschiderii unui șantier care, pentru circa 3 ani, ar genera un trafic aglomerat în întregul oraș, dată fiind importanța zonei centrale în arhitectura stradală a orașului;

§ costuri minime de implementare a centrului istoric pietonal.

Un argument solid în favoarea centrului istoric pietonal este și tendința tot mai mare de restricționare sau chiar eliminare a traficului din orașe.

La nivel european tocmai s-a lansat o dezbatere publică pe tema eliminării traficului din orașe. ,,Comisia Europeană a propus ca nicio mașină alimentată cu benzină sau diesel să nu mai circule în orașele europene până în anul 2050.”[2][2]

Care credeți că ar putea fi compromisul optim între confortul prezent versus valorificarea trecutului și prezervarea viitorului?

Tîrgu Mureș, 10 mai 2011

 


 




[1][1] Primaria Municipiului Tîrgu Mureș, comunicat de presă privind Parcajul subteran din Piața Trandafirilor, nr.635/22 Septembrie 2010.
[2][2] UE vrea sa scoata din orase masinile pe combustibili fosili pana in 2050, http://www.ziare.com/mediu/emisii-co2/ue-vrea-sa-scoata-din-orase-masinile-pe-combustibili-fosili-pana-in-2050-1084553, 28 martie 2011

 

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.