Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
15 Februarie 2012
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
Sibiu/Sibiu

Motivația

Parcările în Sibiu, o problemă stringentă

În toate țările din estul Europei, foste comuniste, a existat un boom al numărului de mașini, începând cu anul 1990, din cauza restricțiilor anterioare, acest boom având un impact negativ asupra traficului și vieții urbane. Similar celorlalte mari oraşe ale României, şi în orașul Sibiu problema traficului şi a locurilor de parcare reprezintă o provocare din ce în ce mai mare. Numărul mic al locurilor de parcare, fluidizarea traficului şi parcări accesibile tuturor locuitorilor oraşului, precum şi turiştilor, sunt unele din problemele stringente pentru care autorităţile oraşului de pe Cibin trebuie să găsească soluţii. Se impun atât de soluţii pe termen scurt, care să răspundă punctual și eficient problemei locurilor de parcare, cât și de soluții pe termen lung, care să aibă în vedere o dezvoltare durabilă a oraşului.                                 

Municipiul Sibiu, reşedinţa judeţului cu acelaşi nume, este un centru urban important pentru centrul României, fiind unul dintre cei 13 poli de dezvoltare urbană din România. Cu o populaţie de aproximativ 155.000 de locuitori în municipiu, și circa 425.000 în judeţ, parcul auto al judeţului se ridică acum la 117.962 de automobile, multe din ele fiind deţinute de sibieni sau tranzitând oraşul aproape zilnic. Locuri de parcare sunt doar 5.051, cu sau fără plată, dintre care jumătate, mai precis 2.594, amenajate în zona centrală a Sibiului. Aceasta înseamnă o maşină la 4 locuitori şi doar un loc de parcare pentru peste 23 de maşini.

Până la 31 decembrie 2010, Sibiul a fost oraşul reşedinţă de judeţ cu cele mai mici tarife de parcare din România. Din 2011, preţul unui tichet de parcare în Sibiu s-a dublat, rămânând totuşi modic şi suportabil pentru populaţie şi pentru turişti. În prezent, staţionarea se face pe baza tichetului de parcare, care costă 1 leu, excepţie făcând parcările de la Cazarma 90 şi din Piaţa Mică, unde taxa de parcare se calculează în funcţie de durata staţionării. Începând din 2011, un tichet este valabil numai 5 ore, existând două intervale orare, respectiv 08-13 şi 13-18, de luni până sâmbătă. Duminica parcarea autovehiculelor este gratuită. Preţul abonamentelor pentru o singură parcare cu plată este de 15 lei pe lună, iar cel pentru toate parcările costă acum 30 de lei.

În ultimii ani autoritățile locale au realizat investiţii pentru amenajarea de locuri de parcare, un exemplu în acest sens fiind parcarea din spatele sălii Transilvania, cu 127 de locuri. Se au în vedere, în continuare, noi investiţii pe strada Independenţei, spre exemplu, precum și dezvoltarea de parcări multietajate – pe axa de sud a oraşului – în zonele Cireşica, Cedonia, Luptei, Mihai Viteazu, Piaţa Rahovei şi Piaţa Vasile Aaron. Din 2013, Primăria Sibiu intenţionează să monteze parcometre moderne în tot oraşul, care vor înlocui sistemul actual. Parcometrele vor fi montate, pentru început, în zona centrală a oraşului, iar riveranii nu vor mai putea parca gratuit decât pe timp de noapte.

În ceea ce privește locurile de parcare din cartierele de blocuri, acestea vor intra în curând în reabilitare, dorindu-se o abordare unitară în tot oraşul, care să înlocuiască parcările improvizate de cetăţeni. Cea mai mare problemă pare a fi acum în vechiul cartier muncitoresc "Vasile Aaron", din cauza suprapopulării pe care o cunoaşte zona. Şoferii parchează alternativ când pe trotuare, când pe o bandă carosabilă, creând astfel străzi cu sens unic, fără a mai aştepta aprobarea comisiei de circulaţie. Probleme similare sunt şi în Valea Aurie, Hipodrom sau Calea Dumbrăvii. Edilii doresc să amenajeze noi parcări în cartiere, dar vor putea să facă asta doar după dezafectarea celor 800 de garaje aflate în evidenţă.

Pe lângă construirea de noi locuri de parcare, decidenţii locali sibieni au dezvoltat un sistem extins de piste de biciclete, pe o lungime de 18 km, în tot oraşul, în scopul încurajării folosirii zilnice a bicicletei în deplasările cotidiene ale sibienilor. Societatea civilă a avut și ea o contribuție importantă la extinderea rețelei pistelor de biciclete, 3 locuitori ai oraşului câştigând o finanţare prin programul de granturi Raiffeisen Comunităţii, cu proiectul "Bicicleta zilnică a sibienilor". Astfel, se vor monta 20 de parcări rastel pentru biciclete, a câte 10 locuri fiecare, în aproape toate cartierele Sibiului.

Toate aceste soluţii propuse de decidenţii politici sunt utile pe termen scurt şi mediu, dar poate nu sunt şi cele mai benefice pe termen lung pentru oraşul Sibiu şi cetăţenii acestuia.

Jan Gehl, designer de oraşe şi profesor de design urban la Şcoala de Arhitectură din cadrul Academiei Regale Daneze de Arte Frumoase din Copenhaga, crede despre locuitorii Bucureștiului că, au o idilă cu automobilul, lucru ce poate fi extrapolat și celorlalte mari orașe din România. Acest fapt dăunează pe termen lung atât orașului, cât și locuitorilor lui. Jan Gehl propune găsirea unor soluții cum ar fi de dirijarea și fluidizarea inteligentă a traficului, îmbunătățirea condițiilor transportului în comun, rețea de piste de biciclete extinsă în tot orașul și centru pietonal. El dă exemple din Australia, Statele Unite ale Americii sau Franța, unde edilii au realizat că nu mai pot folosi mașinile în același mod ca în secolul trecut, deoarece se diminuează drastic calitatea aerului, oamenii devin tot mai sedentari, iar prețul benzinei și motorinei devine mai costisitor. Profesorul Gehl sfătuiește autoritățile publice din România să interzică parcarea pe trotuare, pentru că este total împotriva circulației pietonilor și să se asigure că pistele de biciclete sunt funcționale. Toate aceste măsuri conduc, pe termen mediu și lung, la o calitate sporită a nivelului de trai, un mediu mai puțin poluat și în general o viață mai plăcută pentru toți cetățenii orașului.

La nivel european tocmai s-a lansat o dezbatere publică pe tema eliminării totale a traficului din orașe. ,,Comisia Europeană a propus ca nicio mașină alimentată cu benzină sau diesel să nu mai circule în orașele europene până în anul 2050.”(UE vrea să scoată din orașe mașinile pe combustibili fosili până în 2050,http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-12879566, 28 martie 2011)

În acest context, inițiatorii audierii publice simulate Parcările în Sibiu, o problemă stringentă invită pe toți cei interesați să își exprime opinia cu privire la alternative de soluționare, viabile și durabile, la problema parcărilor din municipiul Sibiu.

1.    Cum apreciați soluțiile municipalității la problema parcărilor din orașul Sibiu? Sunt utile pentru oraș noile proiecte ale municipalității în domeniul parcărilor?

2.    Ce soluții alternative propuneți dvs., atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, la problema locurilor de parcare a orașului Sibiu?

Vă invităm să vă exprimați opinia, în scris și verbal, în cadrul Audierii publice simulate Parcările în Sibiu, o problemă stringentă din cadrul programului de formare profesională ,,Dialog social și advocacy”. Opinia dvs. scrisă trebuie transmisă la adresa de email depozitii@gmail.com, până cel târziu miercuri, 15 februarie 2012, ora 13.00.

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.