Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
13 Iunie 2012
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
Vâlcea/Ramnicu Valcea

 

Audierea publică

Soluții durabile la problema parcărilor din Râmnicu Vâlcea

- motivația inițiatorilor –

 

 

În ultimii 20 de ani, în toate țările est-europene s-a înregistrat un boom al numărului de mașini aflate în circulație. În tot acest timp, infrastructura locală nu a putut ține pasul cu acest fenomen, fapt ce a determinat un impact negativ asupra vieții urbane.

Municipalitatea din Râmnicu Vâlcea, un oraș în continuă dezvoltare, cu un parc auto mare şi număr redus al locurilor de parcare, a încercat și își propune în continuare identificarea unor soluții viabile și durabile de rezolvare a nevoii de locuri de parcare a orașului.

Astfel, în momentul de față, există un sistem de parcare cu plată, aplicabil parcărilor amenajate pe domeniul public al municipiului şi pe spaţiile amenajate pe trama stradală. Prin acest sistem sunt gestionate 919 locuri de parcare, majoritatea regăsindu-se pe străzile din zona centrală și în Ostroveni, zonele cele mai aglomerate din municipiu. Tarifele practicate în aceste parcări publice cu plată sunt relativ accesibile, respectiv 1 leu pentru o jumătate de oră de staționare, 2 lei pentru o oră, și 9 lei pentru un tichet de parcare cu valabilitatea de o zi.

Pentru gestionarea locurilor de parcare de lângă blocuri, municipalitatea, prin consultare publică cu asociațiile de proprietari, a inițiat în anul 2009 un proiect pilot, în zona asociației de proprietari Zăvoi, din zona centrală, proiect prin care s-a implementat ,,sistemul parcărilor de reședință”. În baza acestui sistem, în parcările de lângă blocuri, unde a fost el implementat, accesul este permis doar locatarilor, pe bază de legitimaţie sau cartele de acces (dacă au fost montate și bariere), unele dintre acestea fiind chiar monitorizate video.

Ulterior proiectului pilot, sistemul parcărilor de reședință a fost extins la 32 de astfel de parcări, la finele lunii noiembrie 2011 fiind aproape tot atâtea altele în lucru.

Aceste parcări nu au un orar de folosință a locurilor, astfel că locuitorii oraşului care nu au domiciliul în aria de acoperire a respectivei parcări nu pot parca în acestea pe timpul zilei. Şoferii cu maşini de serviciu, firmele de curierat rapid, cei cu maşini înmatriculate în alte țări sau cei aflaţi în tranzit nu au fost foarte încântaţi de parcările ,,cu ecuson”, astfel că, la finele lunii martie 2012, s-a decis acceptul staţionării în parcările de reşedinţă, temporar, fără ecuson, a autovehiculele a căror masă maximă autorizată nu depăşeşte 1,5 tone folosite pentru activităţi de curierat sau livrări la domiciliu. De asemenea, pentru persoanele juridice care au sediul social sau puncte de lucru în proprietate în perimetrul parcării de reşedinţă, ecusonul este valabil fără limitări orare.

Purtătorul de cuvânt al Primăriei, Daniel Ionescu a declarat că, "regimul parcărilor rezidenţiale a rezolvat simţitor problemele, singurele altercaţii apar din cauza oamenilor care nu respectă aceste zone cu ecuson".

Pentru optimizarea în continuare a locurilor de parcare, municipalitatea și-a propus, prin PUG-ul reactualizat, următoarele obiective:

  • crearea de aproximativ 11.000 de locuri de parcare, respectiv amenajarea unei suprafeţe de 26 ha ca parcări;
  • organizarea unor parcări pentru vehicule comerciale aflate în tranzit, dotate cu spaţii de cazare şi de alimentaţie publică, amplasate la intrările dinspre Târgu Jiu, Sibiu şi Piteşti;
  • realizarea de pasaje şi parcări supra şi subterane în zona centrală a municipiului şi în zonele de agrement de pe malul râului Olt;
  • amenajarea de spaţii de parcare în zona de agrement Ostroveni;
  • amenajarea de spaţii pentru parcări colective în zonele noilor autogări/ gări.

În acest sens, potrivit noului PUZ, dezbătut la Primărie în data de 30 martie 2012, zona centrală va avea două parcări subterane, de 300 şi respectiv 100 de locuri, cea de-a doua fiind gândită pentru Consiliul Judeţean şi Prefectură. O parte dintre cetăţenii prezenţi la dezbaterea publică s-au plâns, însă, de lipsa spaţiilor verzi şi pomilor în centru, ceea ce ridică temperatura în verile toride din oraş şi împiedică filtrarea prafului.

De asemenea, modernizarea Pieţei Centrale va fi scoasă la licitaţie în 2012. Noua clădire în care va funcţiona Piaţa Centrală va avea 4.400 de mp, un parcaj la demisol, cu 47 de locuri şi o altă parcare la suprafaţă, cu 40 de locuri, în zona blocului F, parcarea de la Poiana urmând a deveni parcare rezidenţială pentru locatari, și nu pentru clienţii pieţei. 

***

Jan Gehl, designer de oraşe şi profesor de design urban la Şcoala de Arhitectură din cadrul Academiei Regale Daneze de Arte Frumoase din Copenhaga, aprecia despre locuitorii Bucureștiului că, au o idilă cu automobilul, aspect ce poate fi extrapolat și celorlalte mari orașe din România. Acest fapt dăunează pe termen lung atât orașului, cât și locuitorilor lui. Jan Gehl susține că, mașinile nu se mai pot folosi în același mod ca în secolul trecut, deoarece se diminuează drastic calitatea aerului, oamenii devin tot mai sedentari, iar prețul combustibilului devine tot mai costisitor.

La nivel european s-a lansat deja dezbaterea publică pe tema eliminării totale a traficului din orașe. ,,Comisia Europeană a propus ca nicio mașină alimentată cu benzină sau diesel să nu mai circule în orașele europene până în anul 2050.” (UE vrea să scoată din orașe mașinile pe combustibili fosili până în 2050, http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-12879566, 28 martie 2011)

Având în vedere toate aceste considerente, îi invităm pe toți cei interesați în rezolvarea problemei parcărilor din municipiul Râmnicu Vâlcea să își exprime opinia, în scris și verbal, în cadrul audierii publice simulate ,,Soluții durabile la problema parcărilor din Râmnicu Vâlcea”, din cadrul programului de formare profesională ,,Dialog social și advocacy”, răspunzând următoarelor întrebări:

  1. Cum apreciați propunerile municipalității la problema parcărilor din Râmnicu Vâlcea?
  2. Ce alternative propuneți dvs. pentru soluționarea reală și durabilă a problemei parcărilor în municipiul nostru?
  3. Care sunt sursele de finanțare optime pentru implementarea soluțiilor dvs.?

Opinia dvs. scrisă trebuie transmisă la adresa de email depozitii@gmail.com, până cel târziu miercuri, 13 iunie 2012, ora 13.00.

 

Numai absenții nu au dreptate!

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.