Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
12 Septembrie 2011
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
Prahova/Ploiesti

Motivația

Parcări cu perspectivă

în polul de creștere urbană Ploiești [1]

 

Ca în majoritatea oraşelor mari din România, şi în orașul Ploieşti problema traficului şi a locurilor de parcare reprezintă o provocare tot mai mare, în fiecare zi. Numărul mic al locurilor de parcare şi timpul necesar pentru găsirea unui loc de parcare – mai ales în zona centrală, dar şi în cartierele de blocuri, sunt chestiuni ce au nevoie de o rezolvare cât mai promptă din partea municipalităţii. Este una din problemele stringente ale locuitorilor din Ploieşti, fiind nevoie atât de soluţii pe termen scurt, care să răspundă punctual și eficient problemei locurilor de parcare, cât și de soluții pe termen lung, pentru o dezvoltare durabilă a oraşului.

Municipiul Ploieşti, reşedinţa judeţului Prahova este un centru urban important pentru sudul României, fiind unul dintre cei 7 mari poli de creştere ai ţării noastre. Acest oraş are o populaţie de circa 240.000 de locuitori, fiind într-o continuă dezvoltare economică. Astfel, numărul maşinilor a crescut accentuat în ultimii ani, în timp ce investiţii majore în noi locuri de parcare nu s-au realizat. În prezent, sunt disponibile un număr de 1.500 de locuri de parcare cu plată şi 20.000 de locuri de parcare în zonele de blocuri. La o primă privire ar părea că situaţia oraşului este una relativ bună, însă parcul de maşini înmatriculate este de peste 50.000, respectiv mai mult de 2 maşini pentru un loc de parcare.

Numărul mic de locuri de parcare aduce ploieştenilor inconveniente zi de zi. Stresul constant din trafic stârneşte nu doar conflicte verbale, ci se ajunge chiar şi la conflicte fizice. Nu mai departe de o lună, 4 concetăţeni au ajuns cu răni serioase la spital, întocmindu-li-se şi dosare penale pentru infracţiunea de încăierare. În plus, numai de la începutul acestui an au fost ridicate sau blocate mai mult de 1.300 de maşini parcate neregulamentar în staţii de autobuz, treceri de pietoni sau spaţii verzi. Chiar şi pistele pentru biciclete sunt ocupate de autovehicule parcate neregulamentar, în acest fel împiedicând bicicliştii să le folosească. Mai grav este faptul că, pe măsură ce numărul maşinilor a crescut în ultimii ani, numărul posesorilor de biciclete a scăzut considerabil.

Municipalitatea a întreprins câteva demersuri pentru a rezolva problema parcărilor, intenţionând să se ocupe în continuare de aceasta. Spre exemplu, au fost construite parcări ecologice, cu dale cu iarbă, în diverse cartiere ale oraşului, astfel de parcări fiind mai prietenoase cu mediul. În plus, se intenţionează construirea a două parcări de 272 de locuri lângă Casa Sindicatelor, respectiv 1.800 de locuri, fără taxă, în parcul industrial Ploieşti West Park. Există în planul municipalității și proiecte costisitoare, cum ar fi soluția parcărilor verticale automatizate. Pentru construirea a 10-12 parcări verticale automatizate, cu câte 8 locuri fiecare, costul ajunge la peste 200.000 de euro pentru o parcare.

Toate aceste soluţii tehnice propuse de decidenţii politici sunt utile pe termen scurt, dar nu răspund nevoilor pe termen lung ale oraşului şi cetăţenilor acestuia.

Jan Gehl, designer de oraşe şi profesor de design urban la Şcoala de Arhitectură din cadrul Academiei Regale Daneze de Arte Frumoase din Copenhaga crede despre locuitorii Bucureștiului că au o idilă cu automobilul, lucru ce poate fi aplicat și celorlalte mari orașe din România. Acest fapt dăunează, pe termen lung, atât orașului cât și locuitorilor lui. În toate țările din estul Europei, foste comuniste, a existat un boom al numărului de mașini, începând cu anul 1990, din cauza restricțiilor dinainte de această perioadă, acest boom având un impact negativ asupra traficului și vieții urbane. Jan Gehl propune găsirea unor exemple de dirijare și fluidizare inteligentă a traficului, îmbunătățirea condițiilor transportului în comun, o rețea de piste de biciclete, extinsă în tot orașul și centru pietonal. El dă exemple din Australia, Statele Unite ale Americii sau Franța, unde edilii au realizat că nu mai pot folosi mașinile în același mod ca în secolul trecut, deoarece se diminuează drastic calitatea aerului, oamenii devin tot mai sedentari, iar prețul bezinei și motorinei devine mai costisitor. Profesorul Gehl sfătuiește autoritățile publice din România să interzică parcarea pe trotuare, pentru că este total împotriva circulației pietonilor și să se asigure că pistele de bicilete sunt funcționale. Toate aceste măsuri conduc, pe termen mediu și lung, la o calitate sporită a nivelului de trai, un mediu mai puțin poluat și, în general, o viață mai placută pentru toți cetățenii orașului.

În acest context, invităm pe toți cei interesați să își exprime opinia despre cum s-ar putea realiza un compromis între nevoi stringente ale prezentului, resurse limitate și premise și oportunități ale unor soluții durabile, de perspectivă.

Cum poate fi abordată problema parcărilor într-un mod durabil și sustenabil?

Care sunt soluțiile care răspund nevoilor polului de creştere urbană Ploiești?

Vă invităm să vă exprimați opinia, în scris și verbal, în cadrul Audierii publice simulate ,,Parcări cu perspectivă în polul de creștere urbană Ploiești”, din cadrul programului de formare profesională ,,Dialog social și advocacy”.

Opinia dumoneavoastră scrisă trebuie transmisă la adresa de email depozitii@gmail.com, până cel târziu miercuri, 14 septembrie 2011, ora 15.00.


[1] In cadrul audierii publice simulate, Academia de Advocacy dorește să reliefeze, din punct de vedere didactic, procedura de audiere publică.

 

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.