Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
23 Mai 2012
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
Argeș/Pitesti

Motivația

Audierea publică

Parcările din Pitești: o problemă reală pentru cetățeni

- motivația inițiatorilor –

 

În ultimii 20 de ani, în toate țările est-europene s-a înregistrat un boom al numărului de mașini aflate în circulație.

În Pitești, în ultimele două decenii, numărul de maşini înmatriculate a crescut de patru ori, fiind unul dintre orașele cu un grad important de motorizare, de 298 autoturisme / 1.000 locuitori.

În tot acest timp, infrastructura locală nu a putut ține pasul cu fenomenul creșterii numărului de mașini, generând un impact negativ asupra vieții urbane.

O statistică recentă subliniază că, în Piteşti sunt circa 70.000 de maşini şi doar circa 40.000 de locuri de parcare, perspectiva fiind de creștere a gradului de motorizare la 370 de autoturisme / 1.000 locuitori.

În încercarea de a răspunde nevoii de locuri de parcare, Primăria Pitești a optat pentru soluția parcărilor supraterane, construind trei astfel de parcări: parcarea din piața Ceair, parcarea din zona bisericii Mavrodolu și parcarea din spatele Agip-Găvana.

Din păcate, deși parcarea supraterană din piața Ceair are aproximativ 150 de locuri, fiind inaugurată în anul 2006, construcţia nu s-a bucurat de interesul piteştenilor, aceștia preferând competiția pentru puţinele locuri de parcare de la sol, în scopul evitării consumului de timp pentru așteptarea la semafor, urcarea în parcare, coborârea și deplasarea pietonală pe distanța necesară până la piață, totul pentru doar câteva minute în piaţă. Chiar și în zilele aglomerate, şoferii preferă să parcheze pe alei în loc să-şi urce maşinile la etaj.

Similar, inaugurată în anul 2009, parcarea supraterană din zona bisericii Mavrodolu, de 370 de locuri de parcare, este folosită mai mult de cei care locuiesc în zonă şi de angajaţii firmelor din împrejurimi, deşi în zona Finanţelor cererea pentru un loc de parcare este foarte mare. Parcarea cu plată din imediata apropiere, situată în faţa Prefecturii, la 300 de metri de parcarea supraterană, este ocupată la capacitate maximă. La fel este situația și a parcărilor de la Casa Cărții sau de pe I.C. Brătianu. Cu toate acestea, șoferii par a fi comozi, nevrând să urce maşina la etaj şi apoi să parcurgă pe jos jumătate de kilometru până la destinaţie, astfel că, parcarea supraterană abia dacă se ocupă la jumătate din capacitate.

Spre deosebire de parcările supraterane din piața Ceair și zona bisericii Mavrodolu, in situația parcării supraterane din spatele Agip-Găvana investiția a fost deja amortizată, gradul de ocupare fiind aici de 90%.

În octombrie 2011 a mai fost eliberată o autorizaţie de construcţie pentru realizarea unei parcări multietajate, pe strada Victoriei nr.12, în spatele Centrului Comercial Trivale, pe un teren în suprafaţă de 541 mp, iar în prima jumătate a lunii ianuarie 2012 s-a semnat un contract de finanţare în cadrul POR, Axa 1 "Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor - poli urbani de creştere", DMI 1.1 "Planuri integrate de dezvoltare urbană", Subdomeniul "Poli de dezvoltare" în Regiunea Sud Muntenia pentru "Modernizarea parcării bowling în municipiul Piteşti". Cu o valoare totală de 3.429.749,05 lei şi o durată de implementare a proiectului de 11 luni, parcarea va asigura 170 de locuri de parcare pentru autoturisme şi 4 locuri de parcare pentru autocare.

De-a lungul timpului, în special cu ocazia dezbaterii proiectului de buget local, au existat propuneri din partea consilierilor locali privind construirea și de parcări subterane, ca soluții alternative la problema parcărilor, însă, până la acest moment niciuna dintre aceste inițiative nu a evoluat, respectiv nu s-a concretizat la nivel de proiect sau studiu de fezabilitate.

Dată fiind importanța și stringența acestei probleme cât se poate de reale a parcărilor în municipiul Pitești, inspirându-se după modelul Braşovului, Bucureştiului şi Craiovei, Primăria a încercat ameliorarea problemei prin, introducerea în dezbatere publică, în martie 2011, a unui proiect de regulament de organizare, exploatare şi atribuire a locurilor de parcare în parcările de reşedinţă. Proiectul, ulterior dezbaterii, a fost introdus pe ordinea de zi a Consiliului Local, dar a fost retras deoarece a stârnit discuţii furtunoase. Numeroşi cetăţeni şi unii decidenţi locali se tem de faptul că, familiile cu posibilităţi materiale crescute care deţin în proprietate mai multe autoturisme vor licita pentru mai multe locuri de parcare şi vor ridica tariful de închiriere la 500 de lei pe an şi pe loc de parcare, făcându-l nesustenabil pentru cei mai mulţi proprietari de autoturisme.

Una din consecințele negative ale lipsei locurilor de parcare în municipiul Pitești este distrugerea spaţiilor verzi din cartiere şi de pe marginea marilor bulevarde. Unul dintre cele mai văduvite cartiere la capitolul spaţii verzi este Calea Bucureşti. În ultima perioadă, sute de metri de spaţiu verde şi de trotuar au fost desfiinţaţi pentru a face loc parcărilor. În ciuda acestor demersuri, în continuare, Calea Bucureşti rămâne una dintre cele mai aglomerate zone ale oraşului.

Se pare că există și situații opuse, precum cea a cartierului Prundu, care a beneficiat de cele mai mari investiţii în spaţii verzi şi locuri de joacă pentru copii, dar în care unii dintre piteşteni au cerut micşorarea acestora pentru înfiinţarea de noi locuri de parcare.

* Jan Gehl, designer de oraşe şi profesor de design urban la Şcoala de Arhitectură din cadrul Academiei Regale Daneze de Arte Frumoase din Copenhaga, aprecia despre locuitorii Bucureștiului că, au o idilă cu automobilul, aspect ce poate fi extrapolat și celorlalte mari orașe din România. Acest fapt dăunează pe termen lung atât orașului, cât și locuitorilor lui. Jan Gehl susține că, mașinile nu se mai pot folosi în același mod ca în secolul trecut, deoarece se diminuează drastic calitatea aerului, oamenii devin tot mai sedentari, iar prețul combustibilului devine tot mai costisitor.

La nivel european s-a lansat deja dezbaterea publică pe tema eliminării totale a traficului din orașe. ,,Comisia Europeană a propus ca nicio mașină alimentată cu benzină sau diesel să nu mai circule în orașele europene până în anul 2050.” (UE vrea să scoată din orașe mașinile pe combustibili fosili până în 2050, http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-12879566, 28 martie 2011)

Având în vedere cele prezentate, îi invităm pe toți cei interesați și dornici să se implice în rezolvarea problemei parcărilor din municipiul Pitești să își exprime opinia, în scris și verbal, în cadrul audierii publice simulate ,,Parcările din Pitești: o problemă reală pentru cetățeni”, din cadrul programului de formare profesională ,,Dialog social și advocacy”, răspunzând următoarelor întrebări:

  1. Cum apreciați abordarea municipalității vizavi de problema parcărilor din Pitești?
  2. Ce alternative propuneți dvs. pentru soluționarea reală și durabilă a problemei parcărilor în municipiul nostru?
  3. Care sunt sursele de finanțare optime pentru implementarea soluțiilor propuse de dvs.?

Opinia dvs. scrisă trebuie transmisă la adresa de email depozitii@gmail.com, până cel târziu miercuri, 23 mai 2012, ora 13.00.

Numai absenții nu au dreptate!

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.