Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
18 Ianuarie 2012
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
Bihor/Oradea

Motivația

Oradea, un oraș al viitorului

- implementarea unui plan al parcărilor ce ia în considerare

cele mai noi tendințe în domeniu -

 

La fel ca în celelalte mari oraşe ale României, sufocate de noxe şi maşini, şi în Oradea situația parcărilor reprezintă o problemă importantă, atît pentru municipalitate, cât și pentru cetățeni. Mulți dintre liderii politici locali au optat pentru promovarea unor cu soluții care să tranșeze punctual situația locurilor de parcare, rezolvând astfel problema pe termen scurt și mediu. În schimb, autoritățile orădene au în vedere implementarea unui plan de parcări pe termen lung, pentru o dezvoltare durabilă a orașului. Acest plan presupune decogestionarea zonei centrale a orașului, parcări pe timp limitat în centru, pietonalizarea în parte a acestuia, precum și amenajarea și construirea de parcări în zonele rezidențiale, respectiv parcări supraetajate, în centru. Un astfel de plan respectă tendințele curente atât din marile capitale europene, cât și la nivel mondial.

Municipiul Oradea, reședința județului Bihor, are o populație de aproximativ 205.000 de locuitori. Fiind un oraș în continuă dezvoltare economică, numărul mașinilor a crescut în mod accelerat în decursul ultimilor ani. În prezent, numărul autoturismelor deținute de cetățenii din orașul de pe Crișul Repede se ridică la 70.000, cu un existent al locurilor de parcare de numai 10%, 3.000 din acestea fiind cu plată, iar 550 pe timp limitat de maximum 2 ore de staționare, fără posibilitatea de prelungire a duratei.

Astfel, în centrul orașului și pe lângă piețele mai importante a fost introdus sistemul de parcare pe timp limitat, aceste parcări fiind marcate cu galben. Prețurile pentru a staționa în parcările cu plată variază între 1 și 2 lei ora, respectiv între 50 și 100 lei abonamnetul lunar. Până și locurile de parcare de la Primărie se pot folosi acum pe durată limitată. Astfel, angajații Primăriei nu mai pot parca în aceste locuri pe toată durata programului de lucru, iar prețurile din parcările centrale cu plată pot fi prea mari pentru ei. În plus, abonamentele nu sunt valabile în zona ultra centrală, adică Piaţa Unirii şi străzile din proximitatea acesteia: Aleea Emanuil Gojdu, strada Independenţei, Tudor Vladimirescu, strada Primăriei (până la biserica reformată), Jean Calvin, Episcop Mihai Pavel, Vasile Alecsandri, Iuliu Maniu, Traian Moşoiu şi Mihai Viteazul. Prin această măsură, Primăria încearcă să-i capaciteze pe cei care lucrează în centru sau locuiesc în zonă să folosească mai mult parcarea din strada Independenţei, precum şi pe cea din strada Tudor Vladimirescu. Astfel, marea majoritate a cetățenilor beneficiază de aceste parcări cu durată limitată, existând mai multe locuri disponibile de parcare în zona centrală.

Odată cu introducerea parcărilor pe perioadă limitată, Primăria a decis desființarea unui număr mare de locuri de parcare din centru și înființarea a 2.000 - 3.000 de noi locuri de parcare în cartiere, aceste măsuri fiind luate concomitent cu măsuri de pietonalizare a unor părți a zonei centrale, în scopul decongestionării traficului și a dezvoltării durabile a orașului. Prin acest plan urbanistic, ce respectă cele mai noi tendințe la nivel european și mondial, similar celor dezvoltate în metropole ca Londra, Copenhaga sau Melbourne, se dorește implementarea unui plan durabil pentru municipiului Oradea, cu multe beneficii pe termen lung asupra calității vieții cetățenilor.

Astfel, în completarea măsurilor luate, Primăria Oradea are depus spre finanțare un proiect pentru reabilitarea, modernizarea şi refacerea scuarurilor din Piaţa Unirii, situată în centrul istoric al oraşului. Proiectul prevede transformarea zonei într-un centru pietonal extins de relaxare, agrement şi turism, prin redarea circulaţiei pietonale a unei suprafeţe de 10.000 mp, diminuarea semnificativă a circulaţiei autovehiculelor în Piaţa Unirii, extinderea traseelor de biciclete, creşterea importanţei transportului în comun şi desfiinţarea tuturor parcărilor existente în Piaţa Unirii la momentul actual.

Desființarea multor locuri de parcare stradală se dorește a fi compensată prin construirea unor parcări supraetajate, care să răspundă necesarului de locuri de parcare din zona centrală. În prezent, există câteva parcări private în centru, care, însă, sunt în mare parte din timp neocupate. Este vorba de parcarea situată în fosta grădină de vară a Teatrului de Stat, cu 80 de locuri și preț de 2 lei/oră, de noua parcare de pe strada Vladimirescu, folosită actualmente pentru depozitarea maşinilor ridicate, și de parcarea din strada Independenţei, care a fost extinsă spre Sinagogă, dar a cărei grad de ocupare nu depășește 60%.

Pe lângă aceste parcări private neocupate din zona centrală, municipalitatea dorește construirea, totuși, a unor noi parcări supraetajate, în parteneriat public-privat, pe următoarele străzile Tribunalului, Primăriei, Braşovului şi Independenţei. Sunt investiții ce necesită dezbateri publice, întrucât, pe de o parte, sunt contestate de cetățeni, datorită nivelului ridicat de poluare fonică și cu noxe, iar pe de altă parte, investitorii privați nu se arată prea dornici de a investi, temându-se că nu-și vor recupera în timp util investiţia.

În paralel cu schimbările aduse zonei centrale, Primăria Oradea a început amenajarea mai multor locuri de parcare la domiciliu. S-au construit deja 1.200 de locuri de parcare în toate zonele rezidențiale, cu spații asfaltate și marcate. Preţul unui abonament este de 90 lei/an, respectiv 45 lei/6 luni. Intervalul orar în care parcarea poate fi ocupată de către posesorul abonamentului este de luni până vineri între orele 16 şi 07. În weekend, locul poate fi ocupat permanent. În restul timpului - în intervalul orar 07-16, de luni până vineri - staţionarea autoturismelor este permisă fără plata taxei de parcare şi fără afişarea abonamentului de parcare de domiciliu.

Toate aceste soluţii tehnice propuse de decidenţii politici pot fi incomode pentru început, însă benefice pe termen lung, pentru orașul Oradea și cetățenii acestuia.

  1. Cum apreciați soluțiile municipalității la problema parcărilor din orașul Oradea?
  2. Sunt utile pentru oraș noile proiecte ale municipalității în domeniul parcărilor?
  3. Ce soluții alternative propuneți dvs. la problema parcărilor în orașul Oradea?

Vă invităm să vă exprimați opinia, în scris și verbal, în cadrul audierii publice simulate ,,Oradea, un oraș al viitorului - implementarea unui plan al parcărilor ce ia în considerare cele mai noi tendințe în domeniu”, din cadrul programului de formare profesională ,,Dialog social și advocacy”. Opinia dvs. scrisă trebuie transmisă la adresa de email depozitii@gmail.com, până cel târziu miercuri, 18 ianuarie 2011, ora 13.00.

 

***

Jan Gehl, designer de oraşe şi profesor de design urban la Şcoala de Arhitectură din cadrul Academiei Regale Daneze de Arte Frumoase din Copenhaga, crede despre locuitorii Bucureștiului că, au o idilă cu automobilul, lucru ce poate fi aplicat și celorlalte mari orașe din România. Acest fapt dăunează pe termen lung atât orașului, cât și locuitorilor lui. În toate țările din estul Europei, foste comuniste, a existat un boom al numărului de mașini, începând cu anul 1990, din cauza restricțiilor dinainte de această perioadă, acest boom având un impact negativ asupra traficului și vieții urbane. Jan Gehl propune găsirea unor exemple de dirijare și fluidizare inteligentă a traficului, îmbunătățirea condițiilor transportului în comun, o rețea de piste de biciclete, extinsă în tot orașul și centru pietonal. El dă exemple din Australia, Statele Unite ale Americii sau Franța, unde edilii au realizat că nu mai pot folosi mașinile în același mod ca în secolul trecut, deoarece se diminuează drastic calitatea aerului, oamenii devin tot mai sedentari, iar prețul bezinei și motorinei devine mai costisitor pe zi ce trece. Profesorul Gehl sfătuiește autoritățile publice din România să interzică parcarea pe trotuare, pentru că este total împotriva circulației pietonilor și să se asigure că pistele de bicilete sunt funcționale. Toate aceste măsuri conduc, pe termen mediu și lung, la o calitate sporită a nivelului de trai, un mediu mai puțin poluat și în general o viață mai plăcută pentru toți cetățenii orașului.

 

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.