Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
06 Iulie 2011
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
Iași/Iasi

Motivația inițiatorului[1]

Idei pentru parcări accesibile într-un oraș al inspirației - Iași

 

La fel ca în celelalte mari oraşe ale României, sufocate de noxe şi maşini, şi în municipiul Iaşi problema parcărilor devine tot mai stringentă, pe zi ce trece. Este una din principalele nemulţumiri ale locuitorilor din Iaşi, trebuind să se găsească soluţii atât pe termen scurt şi mediu, care să tranşeze punctual problema locurilor de parcare, cât mai ales pe termen lung, pentru o dezvoltare durabilă a oraşului.

Municipiul Iaşi, reşedinţa judeţului cu acelaşi nume şi principalul centru urban din nord-estul României, are o populaţie de aproximativ 320.000 de locuitori.

Fiind un oraş în continuă dezvoltare economică şi expansiune, numărul maşinilor a crescut în mod alarmant, în decursul ultimilor ani. În prezent, numărul autoturismelor deţinute de cetăţenii cu rezidenţă permanentă în oraşul de pe Bahlui se ridică la 75.000, în timp ce, există doar 1.500 de locuri de parcare, din care 1.000 concesionate, iar 500 cu plată în zonele centrale.

Pentru a se atinge scopul strategiei de dezvoltare economico-socială durabilă a municipiului Iaşi, acela de a deveni capitala culturală şi turistică a României, trebuie ca problema locurilor de parcare să fie abordată în mod serios şi sistematic şi soluţionată cât mai curând posibil. Din această perspectivă, menționăm că, intenția de realizarea de parteneriate public-privat pentru construirea de noi spaţii de parcare, deocamdată, a eșuat, exemple în acest sens fiind cazurile proiectelor din zona Independenţei și zona Stării Civile.

Actualul proiect, Creşterea accesibilităţii spre zona centrală economică şi comercială a Polului de Creştere Iaşi, propune, pe lângă refacerea şi modernizarea stradală, şi modernizarea de parcări, după cum urmează: 3.390 mp parcări reabilitate, 158 locuri de parcare modernizate şi 15 locuri pentru persoanele cu handicap.

Pentru că ritmul accelerat de dezvoltare al Iaşiului presupune soluţii adiacente, trei partide politice, PNL, PSD şi PDL, au adus în discuţie câteva soluţii proprii pentru actuala problemă a numarului locurilor de parcare existente în municipiul-capitală de judeţ Iaşi.

Liberalii au venit cu o propunere care vorbeşte despre împărțirea oraşului în 20 de zone. Astfel s-ar putea implementa un sistem de parcări de domiciliu, gratuite doar pentru rezidenţi – cetăţenii Iaşiului, pe bază de permis. În cadrul acestor parcări vor exista şi un număr de locuri cu taxă, 5-10% din total, rezervate pentru vizitatori sau turişti, şi dotate cu aparate de taxat. În plus, se vor realiza şi parcări pe timp limitat, pentru afaceri sau vizite, în special în zonele centrale, şi de obicei mai aglomerate ale oraşului. Acestea vor fi construite în zone în care nu există necesitatea unor investiţii majore din partea Primăriei, pe când cele ce necesită sume mari de bani pentru a fi construite vor fi concesionate unor investitori privaţi, pentru a construi aceştia parcări subterane sau supraterane. Banii obţinuţi din toate parcările cu taxă se vor reinvesti în noi locuri de parcare. Pe lângă toate acestea, PNL mai propune şi crearea de parcări fără plată la intrările în oraş, de tipul celor Park and Ride, model de succes în multe ţări din Uniunea Europeană. Aceste parcări sunt destinate celor care sunt de acord să nu intre cu maşina proprie în oraş şi trebuiesc amplasate lângă staţii ale mijloacelor de transport în comun. Astfel de spaţii se pot amenaja în zona Cug, Păcurari sau Bucium.

PSD propune parcarea contra plată, prin care toate parcările existente să fie concesionate unor firme private, în urma unei licitaţii. Astfel, ieşenii vor achita tarife de parcare diferenţiate, în funcţie de zona oraşului. Din sumele de bani obţinute se vor amenaja noi locuri de parcare. În schimbul taxei plătite, şoferii vor beneficia de locuri de parcare amenajate, iluminate pe timp de noapte, precum şi pază în timpul acesteia.

Reprezentantii PDL au în vedere acordarea administrării tuturor locurilor de parcare unei fundaţii a Primăriei, urmând ca fondurile colectate din taxă să fie folosite numai pentru crearea de noi locuri de parcare. În plus, aceştia propun amenajarea de locuri suplimentare de parcare pe trotuare, în cartierele Copou şi Păcurari, zone ce beneficiază de trotuare generoase,l din acest punct de vedere.

Toate aceste soluţii tehnice propuse de decidenţii politici sunt utile pe termen scurt şi mediu, dar poate nu sunt şi cele mai benefice pe termen lung pentru oraşul Iaşi şi cetăţenii acestuia.

Jan Gehl, designer de oraşe şi profesor de design urban la Şcoala de Arhitectură din cadrul Academiei Regale Daneze de Arte Frumoase din Copenhaga, crede despre locuitorii Bucureștiului că, au o idilă cu automobilul, lucru ce poate fi aplicat și celorlalte mari orașe din România. Acest fapt dăunează pe termen lung atât orașului, cât și locuitorilor lui. În toate țările din estul Europei, foste comuniste, a existat un boom al numărului de mașini, începând cu anul 1990, din cauza restricțiilor dinainte de această perioadă, acest boom având un impact negativ asupra traficului și vieții urbane. Jan Gehl propune găsirea unor exemple de dirijare și fluidizare inteligentă a traficului, îmbunătățirea condițiilor transportului în comun, o rețea de piste de biciclete, extinsă în tot orașul și centru pietonal. El dă exemple din Australia, Statele Unite ale Americii sau Franța, unde edilii au realizat că nu mai pot folosi mașinile în același mod ca în secolul trecut, deoarece se diminuează drastic calitatea aerului, oamenii devin tot mai sedentari, iar prețul bezinei și motorinei devine mai costisitor pe zi ce trece. Profesorul Gehl sfătuiește autoritățile publice din România să interzică parcarea pe trotuare, pentru că este total împotriva circulației pietonilor și să se asigure că pistele de bicilete sunt funcționale. Toate aceste măsuri conduc, pe termen mediu și lung, la o calitate sporită a nivelului de trai, un mediu mai puțin poluat și în general o viață mai plăcută pentru toți cetățenii orașului.

Care sunt soluțiile dvs. la problema parcărilor din orașul Iași?

Cum alegem între soluția ,,pentru acum” și soluția ,,de perspectivă”?

Care sunt opțiunile disponibile, atunci când nevoia de soluționare este acută?

Vă invităm să vă exprimați opinia, în scris și verbal, în cadrul Audierii publice simulate Idei pentru parcări accesibile într-un oraș al inspirației – Iași, din cadrul programului de formare profesională ,,Dialog social și advocacy”. Opinia dvs. scrisă trebuie transmisă la adresa de email depozitii@gmail.com, până cel târziu miercuri, 6 iulie 2011, ora 15.00.




[1] In cadrul audierii publice simulate, initiatorul este reprezentat  de catre institutia Primariei, prin reprezentantii sai. Implicarea Primariei municipiului Iasi este fictiva, insa documentarea si implicit, motivatia audierii, este realizata  pe baza unor documente reale, accesibile publicului larg. Prin impartirea rolurilor in cadrul audierii publice (initiatori, experti, martori si reprezentanti massmedia), Academia de Advocacy doreste sa reliefeze, din punct de vedere didactic, procesul si procedura de organizare a unei audieri publice.

 

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.