Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
28 Martie 2012
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
Galați/Galati

Cum abordăm inteligent

deficitul cronic al parcărilor în Galați?

 

În ultimii 20 de ani, în toate țările est-europene s-a înregistrat o creștere exponențială a numărului de mașini în circulație, în timp ce, infrastructura locală de transport a rămas aproximativ aceeași, generând un puternic impact negativ asupra vieții urbane.

Municipiul Galați se încadrează, la fel ca majoritatea orașelor țării, în acest model al evoluției post-decembriste a mediilor urbane, din perspectiva mobilității în interiorul orașului.

La 31 decembrie 2011, în municipiul Galaţi erau înmatriculate 80.473 de autovehicule, reprezentând două treimi din parcul auto al judeţului. Deși, au fost amenajate 564 noi locuri de parcare, în anul 2011, în cartierele Micro 17, Ţiglina 1, Siderurgiştilor Vest, Mazepa, Ţiglina 3 şi pe străzile Siderurgiştilor şi Ovidiu, numărul total al spaţiilor destinate parcării autovehiculelor este, în continuare, insuficient.

În Galaţi există 4.000 de locuri de parcare cu plată, 7.000 de garaje şi 8.400 de locuri de parcare la liber, pe domeniul public, în cartierele rezidenţiale.

Din păcate, cele 250 de locuri de parcare construite, în anul 2009, pe străzile Siderurgiştilor, 1 Decembrie, Fagului şi Furnaliştilor, având lăţimea de numai 50 de centimetri, datorită unei erori de proiectare, sunt actualmente inutilizabile.

Cu ocazia inaugurării noii hale a Pieţei Centrale, autorităţile au dat în folosință inclusiv o parcare subterană, cu un număr de 50 de locuri, destinate, însă, cu precădere angajaților Administraţiei Pieţelor, maşinilor de maxi-taxi, celor cu marfă şi taximetriştilor.

În cartierele de blocuri au fost situații când, locul spațiului verde a fost betonat pentru a face loc mai multor parcări amenajate, o situație de acest fel fiind în zona blocului A2, din cartierul Micro 20. Întrucât, Galaţiul are în prezent 2,8 metri pătraţi de spaţiu verde pe cap de locuitor, adică la jumătate faţă de 1990 şi cu mult sub normele impuse de UE, care prevăd 22 de metri pătraţi pe locuitor, părerile locatarilor sunt împărţite.

Societatea gălăţeană de gospodărire urbană administrează 4.000 de locuri de parcare cu plată, însă doar de la 1.200 are efectiv încasări. Pentru restul nu sunt agenţi de parcare şi parcometre, motiv pentru care, până la finele anului, în municipiu vor exista 10 noi parcometre clasice şi va fi introdus un sistem de plată a parcării prin SMS. Cele 10 parcometre - care costă 3.000 de euro fiecare - vor înlocui activitatea agenților de parcare, urmând a fi montate în zonele cu parcări compacte. Orarul de funcţionare al parcărilor cu plată în municipiul Galaţi este de luni până sâmbătă, între orele 8-20. În afara programului stabilit, parcarea publică este fără plată. Tarifele de parcare sunt de 1,3 lei pentru o oră de parcare, 124 lei/lună pentru un permis de parcare și 186 lei/lună pentru rezervarea locurilor de parcare prin contract pentru persoane juridice.

Primăria Galaţi a încasat, în anul 2011, 665.000 de lei (aproximativ 155.000 de euro) din taxele de parcare şi de blocare-deblocare a maşinilor parcate ilegal. Din suma totală, mai puţin de jumătate (277.268 de lei) reprezintă banii încasaţi de la şoferii care au folosit parcările cu taxă administrate de societatea "Gospodărire Urbană”. Restul banilor au fost obţinuţi din taxa de blocare/deblocare a roţilor autoturismelor parcate ilegal, respectiv 387.089 de lei.

În viitor, primăria Galați are în vedere optimizarea utilizării terenului ocupat de garajele de pe faleza de promenadă – bulevardul Marii Uniri. Se apreciază că, mulţi dintre deţinătorii de garaje nu le folosesc în scopul autorizat, pentru gararea de autoturisme, ci le-au transformat în spaţii comerciale, de prestări servicii sau de depozitare, autoturismele parcându-le pe domeniul public. Este vorba de aproape 16 hectare de teren ocupate de 7.000 de garaje, hectare pe care s-ar putea construi parcări pentru cel puţin 10.000 de autoturisme. Calculele arată că, dintr-un număr de locuri de parcare de 10 ori mai mic decât numărul total de garaje, în vistieria oraşului a intrat o sumă de doar 4 ori mai mică decât cea încasată de pe urma garajelor. În mod realist, demolările ar putea demara masiv abia din anul 2013.

Un alt proiect de viitor al primăriei Galați vizează construirea a 5.000 de locuri de parcare în parcaje supraetajate, ce vor fi amplasate în zonele aglomerate ale oraşului. Primele parcări supraetajate au fost anunţate ca intenţie încă din anul 2006, printre locaţiile vizate fiind: lângă Spitalul Judeţean, în dreptul Arenei de Box de pe strada Domnească, în preajma Tribunalului şi în dreptul Poliţiei Rutiere. Primul parcaj supraetajat ar urma să se ridice lângă Colegiul Naţional "Mihail Kogălniceanu", în Ţiglina I, însă, acest proiect a fost mult întârziat datorită faptului că terenul a fost revendicat.

În următorii 2 ani, se intenționează, de asemenea, construirea unei parcări pentru 72 de maşini de tonaj mare (TIR-uri) şi 11 autoturisme în zona cu acces la drumul de centură (strada Macului, care face legătura între strada Tunelului şi Basarabiei), cu intenția de a devia traficul de tranzit în afara municipiului.

Întrucât, autocamioanele de gabarit mare tranzitează Galaţiul dinspre Moldova şi Ucraina şi înspre porturile comerciale aflate la Dunăre, există un proiect depus pe Axa 1 a Programului Operaţional Regional (POR) pentru construcţia unei parcări auto în zona Ţiglina I şi pentru o parcare de autocamioane de gabarit mare în zona Calea Prutului. În zona Ţiglina I sunt amplasate Palatul de Justiţie, Direcţia Generală a Finanţelor Publice, licee şi societăţi bancare regionale.

* Jan Gehl, designer de oraşe şi profesor de design urban la Şcoala de Arhitectură din cadrul Academiei Regale Daneze de Arte Frumoase din Copenhaga, aprecia despre locuitorii Bucureștiului că, au o idilă cu automobilul, aspect care, credem noi, poate fi extrapolat și celorlalte mari orașe din România. Acest fapt dăunează pe termen lung atât orașului, cât și locuitorilor lui. Jan Gehl susține că mașinile nu se mai pot folosi în același mod ca în secolul trecut, deoarece se diminuează drastic calitatea aerului, oamenii devin tot mai sedentari, iar prețul combustibilului devine tot mai costisitor.

La nivel european s-a lansat dezbaterea publică pe tema eliminării totale a traficului din orașe. ,,Comisia Europeană a propus ca nicio mașină alimentată cu benzină sau diesel să nu mai circule în orașele europene până în anul 2050.” (UE vrea să scoată din orașe mașinile pe combustibili fosili până în 2050, http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-12879566, 28 martie 2011)

În acest context, invităm pe toți cei interesați să își exprime opinia, în scris și verbal, în cadrul Audierii publice simulate Cum abordăm inteligent deficitul cronic al parcărilor în Galați?, din cadrul programului de formare profesională ,,Dialog social și advocacy”, răspunzând următoarelor întrebări:

  1. Cum apreciați soluțiile propuse de municipalitate la problema parcărilor din Galați?
  2. Ce alternative propuneți dvs. pentru soluționarea durabilă, pe termen lung, a problemei parcărilor în municipiul dvs.?
  3. Care apreciați că sunt sursele de finanțare viabile pentru implementarea soluțiilor propuse?

Opinia dvs. scrisă trebuie transmisă la adresa de email depozitii@gmail.com, până cel târziu miercuri, 28 martie 2012, ora 13.00.

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.