Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
27 Iunie 2012
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
București/București

Soluții durabile la problema parcărilor din București

– Idila bucureştenilor cu automobilul trebuie să înceteze! –

 

Bucureştenii au o idilă cu automobilul’, susţine Jan Gehl, designer de oraşe şi profesor de design urban la renumita Şcoală de Arhitectură din cadrul Academiei Regale Daneze de Arte Frumoase din Copenhaga.

Mai mult decât în oricare alt oraş al ţării, în capitala României problema locurilor de parcare reprezintă o provocare din ce în ce mai mare.

În ultimii 20 de ani, la fel ca în toate țările est-europene, și în cazul României s-a înregistrat un boom al numărului de mașini aflate în circulație, infrastructura locală neputând ține pasul cu acest fenomen.

Astfel, în București s-a constatat o depăşire de 10 ori a volumelor de trafic faţă de nivelul de solicitare înregistrat în 1990, în condițiile aceleiaşi reţele de infrastructură. Acest fapt este atestat de statistici, conform cărora, la o populaţie de circa 2 milioane de locuitori sunt înmatriculate peste 1.200.000 de autoturisme, în trafic aflându-se zilnic circa 1.850.000 de autoturisme.

Raportarea acestor cifre la numărul disponibil al locurilor de parcare din București denotă dimensiunea problemei parcărilor din capitală. Astfel, primăriile de sector şi Primăria Generală asigură un număr total de circa 450.000 de locuri de parcare, situaţia locurilor de parcare fiind următoarea:

 

  • 70.000 locuri de parcare în sectorul 1,
  • 113.000 locuri de parcare în sectorul 2,
  • 100.000 locuri de parcare în sectorul 3,
  • 40.000 locuri de parcare în sectorul 4,
  • 19.000 locuri de parcare în sectorul 5,
  • 40.000 locuri de parcare în sectorul 6,
  • 35.000 locuri de parcare asigurate de Primăria Generală a Capitalei
  • aproximativ 40.000 pe marile artere, unde parcarea nu este interzisă.
 

Problema locurilor de parcare este acutizată și de diferitele modalități de aplicare a sancțiunilor pentru parcarea neregulamentară, în unele sectoare acestea fiind excesiv de împovărătoare. Practic, în fiecare lună, în jur de 3.400 de maşini parcate ilegal sunt ridicate de pe străzile Bucureştiului, în special de pe marile bulevarde şi din intersecţii, sectorul 5 fiind singurul care nu aplică sancțiunea ridicării maşinilor. Taxele de ridicare a autovehiculelor sunt între 500 şi 700 de lei, în funcție de sector.

În ideea soluționării durabile a problemei locurilor de parcare din capitala României, municipalitatea a inițiat elaborarea unei analize diagnostic a actualei stări de fapt, respectiv a elaborat "Studiul complex asupra transportului urban în oraşul Bucureşti şi aria sa metropolitană", prin intermediul Agenţiei de Cooperare Internaţională din Japonia (JICA). În baza acestui studiu, a fost elaborată "Strategia de parcare pe teritoriul municipiului Bucureşti", între recomandările căreia regăsindu-se și propunerea de realizare a unui sistem de parcare în zona centrală, prin construirea unui număr de 15.000 locuri în interiorul inelului central al Bucureștiului. Pentru acest proiect, Primăria Municipiului Bucureşti a primit un grant de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Strategia de parcare urmează a fi integrată, cu ajutorul unui grup de specialişti, în "Conceptul Strategic Bucureşti 2035".

Strategiile elaborate se vor integra în noul PUG, cu termen propus de adoptare fiind anul 2012. În acest sens, în aprilie 2012, Primăria Generală a supus dezbaterii publice Planul Integrat de Dezvoltare Urbană, plan ce prevede, pe modelul londonez, taxe prohibitive pentru tranzitarea și parcarea în centrul Bucureștiului, în scopul descurajării călătoriilor cu automobilul în zona centrală și a încurajării utilizării transportului în comun, inclusiv prin construcția de parcări de tip ,,park & ride” lângă aeroportul Băneasa, la capătul șoselei Pantelimon – lângă supermarketul Cora și la intersecţia bulevardelor Liviu Rebreanu şi 1 Decembrie. Fiecare parcaj va avea circa 150 de locuri.

Între proiectele punctuale propuse de municipalitate pentru soluționarea problemei locurilor de parcare, se numără o serie de 11 obiective de investiţii, două dintre acestea având termene de finalizare pentru anul în curs: 

  • 2012 – parcarea subterană din Piaţa Universităţii, care va avea 3 nivele și va dispune de 420 de locuri pentru autoturisme și 25 pentru motociclete;
  • 2012 – parcare  supraterană de la Arena Naţională, care va avea un total de 1.300 de locuri, pe 4 nivele, cu două staţii ecologice pentru spălat maşini; pe terasa și acoperișul clădirii vor exista terenuri de sport, iar eco-clădirea va fi acoperită în iederă; va avea afişaj electronic pentru comunicarea numărului locurilor rămase disponibile;
  • 2013 – parcarea de la Piața Edgar Quinet, cu 380 de locuri;
  • 2014 – parcarea subterană de la Piaţa Dorobanţi, cu 254 de locuri;
  • 2014 – parcarea de la Piaţa Charles de Gaulle, cu 603 locuri;
  • 2015 – parcarea subterană Piaţa Walter Mărăcineanu, cu 242 de locuri, în parteneriat public-privat;
  • 2015 – parcarea subterană de la Piaţa Alba Iulia, cu 1.200 de locuri, în parteneriat public-privat;
  • 2015 – parcarea supraterană de pe strada Pictor Nicolae Tonitza, cu 317 locuri;
  • 2015 – parcarea de la Colțea, cu 420 de locuri;
  • 2016 – parcarea subterană de la Gara de Nord, cu 1.487 de locuri;
  • 2016 – parcarea subterană de la Biblioteca Naţională (Esplanada), cu 3.000 de locuri de parcare.

Există și proiecte în curs de derulare, dar care, din diverse motive, cum ar fi lipsa actelor necesare sau a surselor suficiente de finanțare, sunt fie întârziate, fie blocate. În această situație se află parcări de tip ,,park & ride”, anunțate cu termen de finalizare pentru anul 2011, cum este cea de la Băneasa, pentru care termenul de finalizare a fost decalat pentru primul semestru al anului 2012. Similar, lucrările la parcarea subterană de la Piața Charles de Gaulle sau Piața Presei Libere ar fi trebuit să înceapă încă din vara lui 2011, însă termenele au fost decalate. Spre exemplu, în cazul pasajului rutier Charles de Gaulle, la solicitarea Ministerului Culturii, s-a inițiat procedura de modificare a PUZ-ului inițial.

Nu numai în zonele centrale sau pe marile bulevarde există probleme cu locurile de parcare, ci şi în zonele de blocuri, unde, de asemenea, s-au demarat proiecte pentru suplimentarea locurilor de parcare. Astfel, în sectorul 2, de exemplu, s-a inițiat construcția unei parcări subterane la Obor, cu 200 de locuri. O soluție alternativă spațiilor mici dintre blocuri este amplasarea de parcări pe bază de module automate. Astfel de parcări vor fi amplasate în marile ansambluri de blocuri din cartierele Mihai Bravu, Colentina, Chişinău şi Pantelimon, unde se înregistrează o criză acută a locurilor de parcare şi unde nu există terenuri disponibile suficiente pentru construcția de parcări terane, supra sau subterane clasice.

*** La nivel european s-a lansat dezbaterea publică pe tema eliminării totale a traficului din orașe. ,,Comisia Europeană a propus ca nicio mașină alimentată cu benzină sau diesel să nu mai circule în orașele europene până în anul 2050.” (UE vrea să scoată din orașe mașinile pe combustibili fosili până în 2050, http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-12879566 , 28 martie 2011).

Pornind de la considerentele enunțate, invităm pe toți cei interesați în rezolvarea problemei parcărilor din municipiul București să își exprime opinia, în scris și verbal, în cadrul audierii publice simulate ,,Soluții durabile la problema parcărilor din București”, din cadrul programului de formare profesională ,,Dialog social și advocacy”, prin formularea de răspunsuri la următoarele întrebări:

  1. Cum apreciați propunerile municipalității la problema parcărilor din capitala României?
  2. Ce alternative propuneți dvs. pentru soluționarea durabilă a problemei locurilor de parcare în București? Care sunt sursele optime de finanțare pentru implementarea soluțiilor dvs.?

Opinia dvs. scrisă trebuie transmisă la adresa de email depozitii@gmail.com, până cel târziu miercuri, 27 iunie 2012, ora 13.00.

 

Numai absenții nu au dreptate!

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.