Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
02 Mai 2012
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
Bacău/Bacau

Audierea publică

Parcările din municipiul Bacău, o problemă ce persistă!

- motivația inițiatorilor -

 

 

În ultimii 20 de ani, în toate țările est-europene s-a înregistrat un boom al numărului de mașini aflate în circulație. În tot acest timp, infrastructura locală nu a putut ține pasul cu acest fenomen, fapt ce a determinat un impact negativ asupra vieții urbane.

Municipiul Bacău se încadrează, la fel ca majoritatea orașelor României, în acest trend al evoluției post-decembriste a mediilor urbane, din perspectiva mobilității în interiorul orașului.

Bacăul are o populație de circa 175.000 de locuitori, fiind în continuă dezvoltare. Numărul autoturismelor deţinute de băcăuani a crescut simţitor în ultimii ani. Dacă la nivelul anului 2010 erau înmatriculate aproximativ 50.000 de mașini, în prezent numărul mașinilor a ajuns la 75.000, iar această cifră crește în fiecare an cu 50% pe perioada verii, datorită numărului considerabil de români care, plecați la muncă în străinătate, revin acasă cu mașinile personale.

Drept urmare, nevoia de locuri de parcare crește cel puțin în același ritm cu creșterea numărului de autoturisme înmatriculate. Din păcate, însă, oferta de locuri de parcare rămâne mult în urma cererii, fiind insuficientă, atât sub aspectul numărului existent de locuri de parcare, cât și sub aspectul ritmului și perspectivelor construcției de noi locuri de parcare.

Astfel, o lipsă acută de locuri de parcare este resimțită, cu precădere, în jurul piețelor și între blocuri. Piaţa Centrală este cel mai bun exemplu în acest sens. La Piaţa Sud, de asemenea, băcăuanii se confruntă cu aceeaşi problemă. Aici, comercianţii intră frecvent în conflict cu Poliţia Locală, deoarece le sunt blocate roţile maşinilor de aprovizionare. În privința locurilor de parcare dintre blocuri, unii dintre proprietarii de maşini fie ocupă porţiuni din spaţiul verde, spre nemulţumirea vecinilor lor, fie blochează seară de seară aleile, făcând imposibilă circulaţia. Sunt situații când proprietarii sunt nevoiţi să-şi lase maşinile pe alte străzi sau chiar în parcarea supermarketurilor din zonă.

O lipsă acută a locurilor de parcare este reclamată și de către taximetriști. Circa 800 de şoferi autorizaţi să presteze servicii de taximetrie în Bacău au voie să parcheze - teoretic - pe 323 de locuri ce le sunt rezervate. În realitate pe străzi sunt marcate mai puţin de jumătate dintre ele, susţin ei.

În acest context, atât executivul municipiului Bacău, cât și legislativul local au propus, testat și inițiat o serie măsuri menite să răspundă problemei parcărilor, și anume:

  • în anul 2011, primăria a înregistrat finalizarea unui număr de 11 parcări ecologice, cu o suprafaţă totală de 5.620 mp;
  • pentru nul 2012, primăria are în plan construirea a 700 de noi locuri de parcare ecologice, însumând o suprafaţă de 15.000 mp, pe 18 străzi din diverse cartiere băcăuane;
  • pentru suprafaţa de teren din spatele Teatrului Bacovia, pe strada Iernii, s-a avut în vedere construcţia unei parcări de 800 de locuri, cu şapte nivele (două subterane şi cinci supraterane), investiţia fiind aproximată la 2 milioane de euro, însă locatarii blocurilor din zonă s-au arătat foarte nemulţumiţi, datorită diminuării drastice a spațiului verde;
  • în 23 iulie 2010 a fost organizată licitaţia pentru realizarea parcării publice subterane pe 3 nivele, cu cel puţin 200 de locuri, din faţa Hotelului Moldova, evaluată tot la aproximativ 2 milioane de euro, însă nimeni nu a cumpărat caietul de sarcini;
  • consilierul local George Bogatu a venit cu propunerea realizării unei parcări supraetajate de 1.000 de locuri de parcare, fie în parcarea de la Piaţa Centrală, fie în locul Serviciului de Ambulanţă (care se va muta lângă Pompieri), propunere pentru care trebuie elaborat un studiu de fezabilitate;
  • o parcare supraetajată, de aproximativ 65 de locuri, se are în vedere odată cu modernizarea Insulei de Agrement, pentru care se aşteaptă finanţarea europeană;
  • în varianta demolării celor 4.500 de garaje înregistrate la Primărie, s-ar mai putea crea încă 1.500 de noi locuri de parcare.

* Jan Gehl, designer de oraşe şi profesor de design urban la Şcoala de Arhitectură din cadrul Academiei Regale Daneze de Arte Frumoase din Copenhaga, aprecia despre locuitorii Bucureștiului că, au o idilă cu automobilul, aspect ce poate fi extrapolat și celorlalte mari orașe din România. Acest fapt dăunează pe termen lung atât orașului, cât și locuitorilor lui. Jan Gehl susține că, mașinile nu se mai pot folosi în același mod ca în secolul trecut, deoarece se diminuează drastic calitatea aerului, oamenii devin tot mai sedentari, iar prețul combustibilului devine tot mai costisitor.

La nivel european s-a lansat deja dezbaterea publică pe tema eliminării totale a traficului din orașe. ,,Comisia Europeană a propus ca nicio mașină alimentată cu benzină sau diesel să nu mai circule în orașele europene până în anul 2050.” (UE vrea să scoată din orașe mașinile pe combustibili fosili până în 2050, http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-12879566, 28 martie 2011)

Având în vedere toate aceste considerente, Primăria Bacău invită pe toți cei interesați și dornici să se implice în rezolvarea problemei parcărilor din municipiul Bacău să își exprime opinia, în scris și verbal, în cadrul audierii publice simulate ,,Parcările din municipiul Bacău, o problemă ce persistă!”, din cadrul programului de formare profesională ,,Dialog social și advocacy”, răspunzând următoarelor întrebări:

  1. Cum apreciați abordarea municipalității vizavi de problema parcărilor din Bacău?
  2. Ce alternative propuneți dvs. pentru soluționarea reală și durabilă a problemei parcărilor în municipiul nostru?
  3. Care sunt sursele de finanțare optime pentru implementarea soluțiilor dvs.?

Opinia dvs. scrisă trebuie transmisă la adresa de email depozitii@gmail.com, până cel târziu miercuri, 2 mai 2012, ora 13.00.

Numai absenții nu au dreptate!

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.