Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
29 Februarie 2012
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
Arad/Arad

Motivația

Parcările în Arad – o problemă reală pentru cetăţeni

 

În ultimii 20 de ani, în toate țările est-europene s-a înregistrat un boom al numărului de mașini aflate în circulație. În tot acest timp, infrastructura locală nu a putut ține pasul cu acest fenomen, fapt ce a determinat un puternic impact negativ asupra vieții urbane, în general, sub multiple aspecte.

Municipiul Arad se încadrează, la fel ca majoritatea orașelor din țară, în acest model al evoluției post-decembriste a mediilor urbane, din perspectiva mobilității în interiorul orașului.

Reşedinţa judeţului cu acelaşi nume, Aradul este un centru urban important pentru vestul țării, fiind unul dintre cei 13 poli de dezvoltare urbană. Cu o populaţie de aproximativ 170.000 de locuitori în municipiu, și circa 460.000 în judeţ, parcul auto al judeţului se ridică la 131.688 automobile, la sfârșitul lui 2011, conform evidenţelor Serviciului Public Comunitar Regim Permise şi Înmatriculări Vehicule.

Raportat la numărul de automobile înregistrate, problema parcărilor este una cât se poate de reală, în primul rând sub aspect cantitativ. Locurile de parcare amenajate sunt puţine, principalele din oraş regăsindu-se fie pe lângă centre comerciale, fie la terminalul cargo al aeroportului, sau la complexul expoziţional.

Insuficiența locurilor de parcare este acutizată de ineficienta utilizare a lor. Actualul sistem de taxare pentru parcări are deficiențe majore, îndelung reclamate de către arădeni. Deși, sunt incluse în acest sistem de parcare cu plată un număr de 48 de străzi şi pieţe, sunt frecvente situațiile când aparatele de taxat nu funcţionează corect, iar angajaţii Serviciului de Parcare din cadrul Primăriei nu pot ajuta cetățenii cu schimbarea bancnotelor sau cu eliberarea unui tichet, sarcina lor fiind doar aceea de a aplica sancțiuni acelora fără tichet.

În ceea ce privește parcările din cartiere, Primăria Arad a pus în practică, la propunerea locuitorilor din diverse cartiere ale oraşului, o soluţie pe cât de inedită pentru orașele României, pe atât de utilă, și anume închirierea locurilor de parcare amenajate, marcate şi dotate cu dispozitive de blocare prin organizarea de licitații. La licitaţie pot participa doar locuitorii din zona respectivă, care au depus cerere la primărie pentru un loc de parcare. Un loc de parcare între blocuri poate ajunge să coste între 21 şi 61 de lei pe lună. Indiferent de câte maşini utilizează o familie, locatarii sau chiriaşii nu vor primi de la Primăria Arad decât un singur loc de parcare pe apartament, în parcările din preajma blocurilor. Cu toate acestea insuficiența locurilor de parcare rămâne o problemă, inclusiv în zonele de cartiere.

În încercarea de a răspunde acestei probleme a parcărilor, și nu numai, municipalitatea a apelat la serviciile unei firme germane, pentru elaborarea unui masterplan de transport şi trafic al Aradului.

Conform unui sondaj local derulat în acest context, arădenii nu circulă extrem de mult cu maşina personală – 18% dintre arădeni circulă cu mijloacele de transport în comun, 36% cu automobilul propriu, iar restul pe jos.

Referitor la tendințele în această privință, prognoza de trafic realizată de același consultant, arată că populaţia Aradului va scădea, până în anul 2025, cu nouă procente, în timp ce motorizarea va creşte cu până la 25%, iar rata de mobilitate va urca cu trei procente.

În acest context, masterplanul de transport şi trafic al Aradului propune:

  1. dezvoltarea de parcări subterane,
  2. definirea unei centuri interioare şi a unor zone pietonale în centrul oraşului,
  3. reducerea benzilor de circulaţie pe bulevardul Revoluţiei pentru crearea de piste de biciclete,
  4. reducerea numărului de linii de tramvai şi crearea de legături între tramvaie şi autobuze sau microbuze care să permită o taxare unică a călătorului,
  5. un tunel auto ar putea lega nordul de sudul oraşului sau ar putea fi construit pe sub parcurile existente de-a lungul Mureşului.

Implementarea masterplanului presupune alocarea a 110 milioane de euro în următorii 15 ani.

Un proiect investițional de mai mică anvergură, dar mai avansat, atât sub aspectul detaliilor de implementare, cât și al dezbaterii publice, este realizarea unei parcări subterane, cu două niveluri, pe o suprafaţă de 18.000 mp, sub Piaţa Avram Iancu, cu aproape 600 de noi locuri de parcare. Investiţia va fi de circa 32,6 milioane euro, pentru că presupune turnarea unei cuve de beton în jurul parcării pentru protejarea împotriva infiltraţiilor şi pentru protecţia clădirilor valoroase din zonă, alternativele de implementare fiind concesionarea lucrării sau un parteneriat public-privat.

Aprobarea studiului de fezabilitate al parcării subterane, în ultima şedinţă a anului 2011, de către Consiliul Local Arad a stârnit numeroase contestări, inclusiv din partea unor consilieri locali. Principalul punct sensibil al dezbaterii publice este legat de identitatea arhitectonică şi istorică a centrului Aradului. Astfel, proiectul presupune mutarea Monumentul Eroului Necunoscut într-o altă locaţie, nestabilită încă, și construirea unei piramide de sticlă în loc, cu introducerea acestei locaţii în traseul pietonal al centrului oraşului.

Referitor la deficiențele sistemului de taxare al parcărilor, municipalitatea a inițiat demersuri pentru introducerea sistemului de plată a parcării prin SMS, proiect susținut și promovat de către societatea civilă.

Așadar, problema parcărilor în municipiul Arad este una reală, iar constrângerile urbane legate de istoria, arhitectura și harta orașului, precum și constrângerile financiare, sunt, cu atât mai mult, motive pentru identificarea unor soluții fezabile și durabile.

Jan Gehl, designer de oraşe şi profesor de design urban la Şcoala de Arhitectură din cadrul Academiei Regale Daneze de Arte Frumoase din Copenhaga, aprecia despre locuitorii Bucureștiului că, au o idilă cu automobilul, lucru ce, credem noi, poate fi extrapolat și celorlalte mari orașe din România. Acest fapt dăunează pe termen lung atât orașului, cât și locuitorilor lui. Jan Gehl susține că mașinile nu se mai pot folosi în același mod ca în secolul trecut, deoarece se diminuează drastic calitatea aerului, oamenii devin tot mai sedentari, iar prețul combustibilului devine tot mai costisitor.

La nivel european s-a lansat dezbaterea publică pe tema eliminării totale a traficului din orașe. ,,Comisia Europeană a propus ca nicio mașină alimentată cu benzină sau diesel să nu mai circule în orașele europene până în anul 2050.” (UE vrea să scoată din orașe mașinile pe combustibili fosili până în 2050, http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-12879566, 28 martie 2011)

Având în vedere cele expuse, Primăria Municipiului Arad invită pe toți cei interesați să participe la audierea publică simulată Parcările în Arad, o problemă reală pentru cetăţeni pentru a-și exprima opinia cu privire la alternative de soluționare a problemei parcărilor în municipiu.

  1. Cum apreciați soluțiile propuse de municipalitate la problema parcărilor din Arad?
  2. Ce alternative propuneți dvs. pentru soluționarea durabilă, pe termen lung, a problemei parcărilor în municipiul Arad?
  3. Care apreciați că sunt sursele de finanțare viabile pentru implementarea soluțiilor propuse?

Vă invităm să vă exprimați opinia, în scris și verbal, în cadrul Audierii publice simulate Parcările în Arad, o problemă reală pentru cetăţeni din cadrul programului de formare profesională ,,Dialog social și advocacy”. Opinia dvs. scrisă trebuie transmisă la adresa de email depozitii@gmail.com, până cel târziu miercuri, 29 februarie 2012, ora 13.00.

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.