Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Domeniu: 
Situația parcărilor
Inițiatori: 
Academia de Advocacy
Stare: 
Derulat
Data: 
29 Februarie 2012
Categorie: 
Audieri publice simulate
Locație:
Arad/Arad

Comunicat post audiere

 

Concurs de idei şi soluţii

Cu un turist parcat, gratuit transportat, fără a fi amendat, Aradul e câştigat!

Un depozant prezent la audierea publică cu tema "Parcările în Arad,o problemă reală pentru cetăţeni" - organizată miercuri, 29 februarie 2012, de Primăria Municipiului Arad, cu asistenţa tehnică a Academiei de Advocacy - propunea ca 1% din valoarea viitoarelor investiţii în parcări ale municipalităţii, adică un milion din o sută de milioane de euro, să fie alocat pentru un concurs de idei şi soluţii la care să poată participa echipe multidisciplinare de experţi sociologi, arhitecţi, proiectanţi şi specialişti locali în mediu, iar cele mai valoroase idei selectate să fie apoi validate prin consultarea publicului.

Fără să-şi dea seama, prin diversitatea opiniilor colectate de la cei 52 de depozanţi prezenţi la eveniment, iniţiatorul a reuşit să organizeze deja acest concurs de idei şi soluţii fără să aloce resurse suplimentare. Deschiderea spre cetăţean, spre consultarea societăţii civile a fost condiţia necesară şi suficientă.

În Arad există o tradiţie: circulaţia cu tramvaiul. Atunci când nu circulă cu tramvaiul, arădenii sunt pietoni convinşi. 117 kilometri de linie de tramvai spun totul. O dată finalizată reabilitarea infrastructurii pe toate liniile existente, merită investit în tramvaie noi, ecologice şi eficiente energetic.

Tramvaiul ar putea fi combinat cu linii de transport în comun cu autobuze electrice. Sistemul de undă verde pentru transportul public în comun ar asigura fluidizarea circulaţiei pe banda dedicată tramvaielor şi autobuzelor.

Un sistem unic de taxare pentru toate mijloacele de transport în comun cu un bilet unic valabil timp de o oră, indiferent câte mijloace de transport ar schimba un călător, a fost ideea avansată pentru simplificarea călătoriei, idee ce ar putea include acceptarea tichetului de parcare a maşinii în parcările "park & ride" de la intrările în oraş ca bilet pentru transportul în comun.

Angajatorii ar putea să intre şi ei în parteneriat cu regia locală de transport pentru a subvenţiona parţial sau integral abonamentele angajaţilor.

Pentru turişti, biletul unic de transport în comun ar trebui să devină un abonament turistic care să includă şi accesul la obiective culturale, muzee sau reduceri la servicii şi produse dedicate.

Antreprenorii din zona ştrandului şi din centrul istoric s-ar putea asocia pentru a asigura un bus gratuit pentru turişti care să includă un circuit turistic cu shopping, relaxare şi agrement.

Aşadar, cu un turist parcat, gratuit transportat, fără a fi amendat, Aradul e câştigat!

Redirecţionarea investiţiilor planificate în parcări ar permite co-finanţarea achiziţionării de biciclete pentru întreaga populaţie a Aradului şi crearea unei reţele de piste de biciclete care să lege centrul istoric de toate celelalte cartiere ale oraşului.

Beneficiarii de biciclete subvenţionate ar putea să ofere în schimb câteva ore din timpul lor liber pentru a face voluntariat pentru întreţinerea frumoaselor parcuri din oraş.

Împădurirea în nord-vestul oraşului, acolo de unde bate vântul dominant spre Arad, ar permite renunţarea la parcul vechi şi îmbătrânit de la Tribunal, unde s-ar putea amenaja o parcare.

O soluţie de criză ar permite amenajarea în parteneriat public-privat şi transformarea temporară în parcări cu taxe modice a terenurilor intravilane private lăsate în paragină, care nu pot fi închiriate sau vândute pe o piaţă imobiliară deocamdată îngheţată.

Plata parcării prin SMS a fost agreată în diverse versiuni, de la rezervarea din timp a parcării pentru a evita surprizele până la prelungirea valabilităţii perioadei de parcare achitate iniţial.

La parcometre, criza de monede îi face pe arădeni şi pe turişti să ceară posibilităţi de plată cu bancnote sau introducerea unui sistem de taxare care să permită achiziţionarea de tichete răzuibile care să fie afişate pe parbriz.

Creativitatea depozanţilor la audierea publică nu a avut limite: un tunel auto cu parcări laterale care să lege nordul de sudul oraşului, construirea de parcări supraetajate în curţile interioare din spatele faţadelor clădirilor istorice, monitorizarea cu GPS a tuturor maşinilor parcate care ar permite taxarea în funcţie de durata, ziua, frecvenţa şi dimensiunea flotei de maşini parcate, investiţia într-o parcare subterană sub sensul giratoriu de la Podgoria, unde este un nod de legătură între gară, Grădişte şi Micălaca, un inel de centură interioară în jurul centrului istoric, cu două parcări supraterane situate la capetele unei zone pietonale care să se extindă de la Podgoria la Boul Roşu sau chiar un sistem de trotuare rulante alimentate cu panouri fotovoltaice pentru trecătorii comozi.

Un sistem multiplu de parcări de dimensiuni mici şi medii ar putea fi mai eficient decât câteva parcări supradimensionate generatoare de aglomerare, principala problemă fiind cea a managementului eficient al parcărilor bazat pe accesibilitate, informaţii despre locurile de parcare libere şi siguranţa parcărilor păzite.

Necesarul real de locuri de parcare pentru persoanele cu handicap ar trebui inventariat, având în vedere că majoritatea acestor parcări stau goale aproape permanent, în timp ce restul şoferilor se învârt în cerc în căutarea unui loc de parcare.

Având în vedere că 30 de hectare de teren vor fi redate municipalităţii de către armată în Complexul Cetate, doar acolo se pot amenaja cel puţin 2.000 de locuri de parcare pentru autoturisme şi 50 de locuri pentru tiruri şi autocare.

 

- sfârşit -

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.